Av Adam Hjelte - 17 maj 2013 13:44

Tjääna!
Idag har jag shoppat litegrann. Innan dagen hörde jag att om man hade mycket pengar så var Tokyo paradiset. Här finns allt, varuhus, restauranter, biografer, museer, klubbar, barer och mycket mer. Innan dagen hade jag tänkt att åka till ett varuhus och shoppa, sedan käka på någon schyst restaurant och fram mot kvällen besöka en bar och varva ner. Jag valde att åka till varuhuset Seibu, där gick jag i åtta affärr och fundade en snygg klocka, ett par snygga jeans och en kofta. Sedan gick jag till en restaurant och åt ris med kyckling och soya, det var jättegott. För övrigt är faktiskt soya och ris med i japanska maträtter, annars är suschi japansk. Efter ännu ett varv på varuhuset fyndade jag ett par fotbollsskor och en regnjacka. Sedan gick jag till en bar, tog en cola och en hamburgare. Sedan kände jag mig trött och åkte hem.

Av Adam Hjelte - 16 maj 2013 12:37

Det påstås att 16000 dog i olyckan på grund av tsunamin och jordbävningen, alltså inte på grund utav kärnkraftsolyckan. Japan ligger i ett område där flera kontinentalplattor möts och det är relativt
vanligt med jordbävningar och jättevågor. Därför är kärnkraftverken i Fukushima konstruerade för att klara jordbävningar. Först kom en jordbävning som kärnkraftverket klarade av men sedan kom en tsunami tätt in på. Vallarna som skulle skydda kärnkraftverket var 6 meter höga och vågen var 15 meter hög. Mer än 100 000 boende evakueras samtidigt inom en radie på två mil från kärnkraftverket.  På det sättet förhindrade man att folk fick i sig höga stråldoser. Men man ska komma ihåg att antalet evakuerade på grund av förstörelsen efter tsunamin. Fast idag är evakueringen avslutad. En tsunami är en stor våg som är flera meter hög. Den uppstår när jordskorpan under havet rör på sig så att vattnet ovanför trycks upp eller ned. Det blir som ett jordskalv under vatten. En kontinentalplatta är ett avsnitt av jordskorpan.

Jag kom till fukushima 11.00 igår med tåget. Sedan åkte jag till kärnkraftverken och det såg förstört ut, jag fick en liten obehaglig känlsa om att det skulle komma en tsunamivåg och ta mig. Efter att ha vandrat runt i området kom en man som pratade engelska och frågade mig vart jag var på väg. Jag svarade att jag runt och kollade lite. Då sa han att det finns ett område (dit jag va påväg) där det finns hög strålningsdos. Det finns alltså strålning överallt i luften men som inte är farlig men i olika områden finns det mer strålning och där bor inga människor längre. Sedan käkade jag lunch, handlade lite mat för att de hade en stor matbutik med billig mat. Klockan 16.32 gick tåget hem till Tokyo.

Energi: I japan har man valt att ha kärnkraft för att det fungerar bra, är rent och är billgt. I Sverige har vi också kärn kraft men vi har även andra energikällor som vindkraft och vattenkraft. Nackdelen med kärnkraftverk är att om det på något sätt går sönder så är det farligt. Då sprids en strålning som är farlig på människan. I sverige på vissa ställen har vi en modern energikälla som kallas för solceller. Jag tycker att kärnkraftveken verkar vara bra eftersom att de är bra för miljön och billigt, men oron över att något fel skulle ske tar över det posetiva.

Av Adam Hjelte - 16 maj 2013 12:29

Nu ska jag göra en utflykt till Fukushima där det för något år sedan skedde en kärnkraftverksolycka. Jag ska besöka platsen och göra ett inlägg om det och olyckan när jag kommit hem. Jag kommer åka tåg dit.

Av Adam Hjelte - 7 maj 2013 11:07

Tjena!

Här kommer några japanska helgdagar:

Januari, fira det nya året. Nyårshelgen är Japans viktigaste högtid.

Feburari, Nationens grundande. Helgdag för att fira nationen Japans tillkomst och reflektera över sin kärlek till landet.

Mars, Vårdagjämningen, en helgdag för att uppmärksamma naturen och allt levande.

April,  Shöva-dagen. Detta är en ganska ny helgdag som infördes 2007 för att minnas Shöwa-perioden i Japans historia och var också den tidigare kejsaren Hirohitos födelsedag. Shöwa-dagen inleder Golden Week som innebär flera påföljande dagar av helgledighet.

September, Respekt för - de - äldre - dagen infördes 1966 för att respektera samhällets äldre och fira ett långt liv.

Den japnska skolan är mycket strikt, mycket striktare om man jämför med den svenska skolan. I japan inriktar sig de flesta skolarna  starkt mot matematik och naturvetenskap. Man har även andra obligatoriska ämnen som japanska. Konst och musik är också något som uppskattas mycket här i japan. Många människor som pluggat i japan och sedan återvänder till den svenska skolan beskriver att det inte är någon press alls i Sverige, ingen ordning och att det nästan känns som en fritidsaktivitet. Ett exempel på skillnaden är att i japan har man tex 7 st 45 min lektioner varje dag. I Sverige går vi i skolan 178 dagar och i Japan går man hela 243 dagar och även här ser man en stor skillnad på kraven. Jag personligen tycker att det låter överdrivet mycket med så långa och så många skoldagar. Men samtidigt utvecklas deras land bättre om de pressar och lär ut barnen kunskap på hög nivå, men jag vet inte vad eleverna tycker om kraven. Men om inte kraven var så höga hade kanske inte japan varit ett så framgångsrikt land om några år. Sveirige påstås ju från folk i japan vara en lekstuga men ändå är Sverige ett framgångsrikt land med hög levnadsstanfard och välfärd. Men detta har inte bara med utbildning att göra utan att vi i Sverige har goda natur tillgångar. Men jag som inte har upplevt den japanska skolan tycker att den svenska skolan är bra. Den är nyttig och rolig samtidigt som man har lite press på sig.

Av Adam Hjelte - 2 maj 2013 12:58

Tjena!

Det var en otrolig upplevelse att besöka Tokyo sky tree det var en otrolig utsikt. Helt otroligt fast jag tror att hjärnan lurar sig så att det var ännu högre än jag uppfattade. Om man jämför med sveriges högsta byggnad turning torso, så va det här på en helt annan nivå.

Av Adam Hjelte - 25 april 2013 10:02

Nu är jag äntligen framme och ska nu sätta mig i en taxi påväg till min lägenhet som jag har hyrt. När jag kom ut möttes jag av fint väder. I Tokyo har de lite mildare klimat för att Tokyo är en kuststad och det leder ju också till att det kan vara lite extra blåsigt emellanåt. Imorgon ska jag åka på lite sevärdigheter bland annat Tokyo sky tree som är 634 meter högt och även världens näst högsta byggnad. Det ska bli väldigt intressant att besöka den för jag har hört mycket om den och jag är intresserad av höga byggnader. Efter min utflykt uppdaterar jag om bilder från dess utsikt och fakta. Men nu är jag snart framme och ska betala chauffören med japanska valutan "yen" och sedan packa upp.

Av Adam Hjelte - 18 april 2013 09:48

Tjena

Nu har jag köpt flygbiljetter till den japanska huvudstaden Tokyo som ligger på den japanska östkusten. Jag flyger med franceair och en flygbiljett kostar drygt 6000 kr tur och retur för mig. I Tokyo bor det 8 700 000 invånare. Jag har hyrt en lägenhet som jag betalar 300 kr/natten. I japan pratar man japanska. Högsta skyskrapan i Tokyo är det 634 meter höga Tokyo sky tree. TV-tornet var färdigställt 2012 och är världens näst högsta byggnad. Nu ska jag packa det sista inför resan, Tjena!

Av Adam Hjelte - 16 april 2013 10:30

Hej jag heter Adam och jag har startat den här bloggen för att jag ska skriva och berätta om mitt nya liv i Asien och detta är ett skolprojekt! Tjena!